Školní vzdělávací program

ŠVPSahara-1.9.2019.docx (159433)

 
Charakteristika vzdělávacího programu: 

 

Základním úkolem je vytvoření takového prostředí, kde by bylo dostatek podnětů pro tělesný, psychický, a sociální rozvoj dítěte se zřetelem na individualitu jeho osobnosti. Zajištění hravého prostředí, jehož základem je citlivost, aktivita, samostatnost přiměřená věku dítěte, pracovní dovednosti, rozvoj talentu.

Třídy jsou věkově smíšené, učitelky spolupracují s rodinou, pracují koncepčně, ve své práci vychází ze „Školního vzdělávacího programu“/ŠVP/, ve kterém je nejvíce zastoupena příroda, střídání ročních období a vše, co vychází ze světa, který obklopuje dítě. Zařazování výchovy k ochraně životního prostředí a vytváření u dětí základních hygienických a sociálně kulturních dovedností a návyků ve vztahu k životnímu prostředí, probouzení citových vztahů k přírodě, k výtvorům lidské práce i k lidem samotným a poskytování základních poznatků o vztahu a chování člověka k životnímu prostředí. K naplnění těchto výchovných úkolů vytvářet dostatek podnětů při hře, vycházet z pozorování a hodnocení přírody. Podněty připravovat pomocí vhodných metod, postupů a forem práce. Učitelky pracují se všemi dostupnými metodikami, sledují střídání různých činností, k dětem přistupují individuálně tak, aby se rozvíjela jeho osobnost, všestrannost, schopnosti, talent. Zaměří se na osobnostně orientovanou výchovu, která nepřizpůsobuje dítě společenským záměrům, ale sleduje především individualizovaný rozvoj jeho jedinečné a neopakovatelné osobnosti.

Učitelky při tvorbě Třídního vzdělávacího programu / TVP / vychází z podmínek ŠVP a pro svou práci vybírají taková témata integrovaných bloků, která zrcadlí roční období a další podněty pro vzdělávání dětí. Volba integrovaných bloků je volná, učitelky úzce spolupracují v daných třídách. Tvorba TVP je vždy zohledněna věkem dětí v daných třídách. Během týdne se v integrovaných blocích rozvíjí a podporují tyto cíle.

 

Vytyčení cílů:

  • emocionální a sociální rozvoj
  • podporovat a stimulovat zdravý rozvoj fyzický, psychický a sociální
  • rozvíjet vztah k poznání – především na poznávání přírody
  • rozvíjet komunikativní dovedností, náprava špatné výslovnosti
  • pěstovat a rozvíjet individuální vyjádření a tvořivé schopnosti v oblasti emocionální, etické a estetické                                                                                                                                  

Organizace vzdělávání v MŠ

 

Vzdělávání dětí v jednotlivých třídách je všestranné, třídy nejsou specificky zaměřené.

Výchovně - vzdělávací proces probíhá ve všech činnostech a situacích v průběhu celého dne. Specifickou formu představuje didakticky cílená činnost, ve které učitelka s dítětem naplňuje konkrétní vzdělávací cíle formou záměrného i spontánního učení. Toto učení zakládáme na aktivní účasti dítěte, založené na smyslovém, prožitkovém a interaktivním učení, zpravidla individuálním nebo ve skupinách. Vzdělávací nabídka pro každý den je připravena tak, aby poměr mezi řízenými a spontánními činnostmi dětí byl vyvážený.

Překrývání učitelek ve třídách Lvíčat, Slůňat a Ještěrek je 2,5 hod. denně. Překrývání učitelek je vždy zajištěno především při realizaci organizačně náročnějších činností (např. pobyty venku, kulturní akce, výlety, plavání, bruslení).

Děti mají dostatek času a prostoru pro spontánní hru. Podkladem pro všechny činnosti je hra a tvořivost. Je dostatečně dbáno na soukromí dětí, které mají možnost uchýlit se do klidného koutku a společných činností se neúčastnit. Plánování činností vychází z potřeb a zájmů dětí.

Učitelky vybírají z nabídky integrovaných bloků ŠVP PV a vytváří si na jejich základě své vlastní projekty. Na těchto projektech se vždy podílí obě třídní učitelky a spoluvytváří třídní vzdělávací programy.

Děti jsou přijímány na základě přihlášek rodičů, které předkládají ředitelce při zápisu dětí do mateřské školy. Termín zápisu vydává zřizovatel – statutární město Mladá Boleslav. Věkové složení dětí ve všech třídách je heterogenní. Všechny třídy individuálně rozpracují školní vzdělávací program do třídních vzdělávacích programů tak, aby korespondovaly s rámcově vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Dílčí plány jsou zpracovány většinou na jeden týden, na jejich realizaci se podílí obě učitelky.